דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יישום החוק בעניין מחירי העברה 

מאת    [ 07/04/2008 ]

מילים במאמר: 588   [ נצפה 3502 פעמים ]

עשרות אלפי עסקים בארץ חשופים לשומות מס חופשיות ולתשלומי מס נוספים בשל חוסר ישום החוק בעניין מחירי העברה
מאת רו"ח יורם שיפר- זיו, שיפר ושות' , רואי חשבון

החל משנת ,2007 חברות אשר מנהלות עסקים בינלאומיים עם חברות קשורות כלומר חברות אשר מוחזקות על ידי חברות ישראליות או חברות ישראליות המוחזקות על ידי חברות מחו"ל , מחויבות לנהל באופן שוטף תיעוד על דרכי קביעת מחירי העסקאות כדי להוכיח שהמחירים שנקבעו בעסקאות ביניהן הינם מחירי שוק רגילים שאינם מושפעים מהיחסים המיוחדים ביניהן .

התקנות גם קובעות את הדרך לקביעת מחירי העסקאות הבין לאומיות בין חברות כאלה- "מחירי העברה" כלשון החוק.

מסתבר שחברות רבות כלל אינן מודעות לתקנות ולחובות המוטלות עליהן על מנת לעמוד בתנאי החוק ואינן ערוכות להמצאת המסמכים הנדרשים על ידי רשויות המס.

חברות אלו צפויות לעמוד מול שוקת שבורה כאשר פקיד השומה ידרוש מהן את המסמכים הדרושים להוכחת קביעת "מחירי העברה" והן צפויות לחיובי מס גבוהים ומיותרים.

קחו למשל מצב בו, חברה ישראלית מוכרת מוצר מסוים ברווח של 10% ומשלמת על כך מס בארץ. מנגד, החברה שרכשה את המוצר במחיר 110 מוכרת אותו הלאה במחיר 200 לחברה ג'.

במידה שחברה ג', הקונה בחו"ל, הינה חברה קשורה למוכר הישראלי והיא נמצאת במדינה בה שיעור המס נמוך ביחס לשיעור המס הישראלי, אזי, על פי תקנות מס הכנסה, החברה הישראלית , בעקיפין , נמנעה מתשלום מס או הפחיתה את חבות המס על רווחים בסך 90.

כדי למנוע מצבים כאלה ודומיהם , חוקק בישראל , סעיף 85 א' לפקודת מס הכנסה הדן ב"מחירי העברה" והוראתו , מניעת מצב בו חברה ישראלית מוכרת לחברה בינלאומית הקשורה אליה מוצרים או שירותים במחיר השונה ממחיר השוק. כמובן שגם המצב בו חברה ישראלית רוכשת מחברה בינלאומית הקשורה אליה , נכנס למסגרת סעיף זה וקיימת חובה לחברה ישראלית כזו לרכוש או למכור מוצרים במחירי שוק.

הסעיף מחייב כל חברה כזו לנהל באופן שוטף תיעוד על דרכי קביעת מחירי העסקאות לרבות הסכמים , פירוטים שונים , חוות דעת , והכול על פי הכללים שתוקנו בתקנות מיוחדות לשם כך.

נקבעה בחוק סנקציה כנגד מי שלא ימציא את כל המסמכים הנדרשים בניהול - קביעת שומה חופשית על פי מיטב השפיטה לתשלום מס על רווחים תיאורטיים על פי "מחירי העברה" שיקבעו על ידי פקיד השומה לעניין מחירי המכירה או הקנייה של החברה הישראלית, סנקציה שתוצאתה , חיובי מס עודפים וקנסות שיכולים להיות מאד כבדים.

החוק קובע כי מי שימציא את כל המסמכים הנדרשים , יהיה פטור מחובת ההוכחה ונטל ההוכחה בדבר קביעת המחירים יעבור לפקיד השומה.

דומה הדבר להוראות החוק בעניין ניהולך ספרים . מי שנפסלו ספריו , יהיה חייב בהרמת נטל ההוכחה בדבר קביעת ההכנסה ומי שניהל ספרים בצורה תקינה , יהיה פטור כך שהרמת הנטל תעבור אל פקיד השומה.

ישראל איננה המדינה היחידה המיישמת את החוק בנושא זה , ברוב מדינות העולם הנאור קיימים סעיפי חוק דומים וחברה רב לאומית תמצא את עצמה מתמודדת עם דרישות מורכבות ומסובכות בעניין הוכחת מחירי העסקאות הבינלאומיות.

ישום החוק מטיל עול כבד מאד על החברות הנכנסות למסגרתו , הואיל והחוק מחייב עריכת סקרי שוק ושמירת תיעוד על כל עסקה ועסקה.

דמיינו לעצמכם , חברה אשר סוחרת עם 20 חברות קשורות ב 20 מדינות , על חברה כזו מוטל עול כבד מנשוא שכן בכל מדינה יש לענות על הקריטריונים הנהוגים בנושא מחירי העברה ובכל אחת יש קריטריונים שונים כלפי מוצרים או שירותים שונים וכלפי מדינות שונות.

אין ספק שהגלובליזציה נותנת את אותותיה גם בנושא חשוב ורגיש זה כלפי חברות ישראליות אשר טוב יעשו אם יתחילו להפנים ולפעול על פי החוק החדש ויקדימו תרופה למכה.

אין ספק שגם אנשי המקצוע טרם התארגנו למתן שירות לחברות אלו וחשוב לפנות לגורמים המתמחים ביישום ההוראות החדשות לצורך התארגנות מתאימה.

משרדנו מעניק שרות וסיוע לחברות בשיתוף עם רואה החשבון שלהן ביישום החוק לעניין קביעת ודרכי הוכחת מחירי העברה לרבות מחקרי שוק וקיום כל הדרישות החוקיות בעניין זה.


רואה חשבון יורם שיפר הינו מהבעלים של האתר להנהלת חשבונות באינטרנט
הנהלת חשבונות
פורום הנהלת חשבונות
http://www.ucan2.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב